هدایت دینی و دولت هادی
نویسندگان
چکیده
انتظار مسلمانان از حکومت چیست؟ آیا این انتظار را حکومتهای غیر دینی نمیتوانند برآورده کنند؟ به دیگر سخن، حکومت دینی چه اقداماتی انجام میدهد که حکومتهای غیر دینی به آن اهتمام نمیورزند؟ پاسخ به این پرسش درگرو توجّه به برداشتهای مختلف از «سیاست» است. به طور کلی میتوان برداشتهای مختلف از سیاست را در «مکتب قدرت» و «مکتب هدایت» طبقه بندی کرد. در مکتب قدرت، غایت دولت امور دنیوی است، اما در مکتب هدایت، غایت دولت امور اخروی است؛ در اوّلی، دنیا مقصد است و در دومی، آخرت مقصد و دنیا منزلگاه. اساسیترین انتظار متدینان از حکومت، فراهم کردن فضا، امکانات و زمینههای عبودیت خداوند متعال است؛ در حالی که این انتظار، دغدغه حکومتهای غیردینی نیست. بر همین اساس اهل دیانت بر استقرار حکومت دینی و اجرای قوانین با صبغه الهی اصرار میورزند؛ قانون که در حکومتهای غیردینی، یک امر بشری است، در حکومت دینی امری فرابشری و الهی است و انسانها در محدوده مباحات میتوانند قانون گذاری و برنامهریزی کنند.
منابع مشابه
دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی
مقاله حاضر با عنوان«دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» به ارزیابی رابطة قدرت و دانش ‘ به ویژه دانش های دینی چون فلسفه و فقه سیاسی در جهان اسلام می پردازد. دربارة رابطه قدرت/ دانش و طبعاً دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی در جامعه اسلامی سه دیدگاه متفاوت بین اندیشمندان مسلمان مطرح شده است:1- نظریة اصالت و تقدم دانش بر قدرت‘2- نظریة همبستگی متقابل قدرت /دانش 3- نظریة اصالت عمل و تقدم قدرت بر دانش. نوشت...
متن کاملدولت و استعاره امانت در مردمسالاری دینی
مدعای این نوشتار آن است که استعاره امانت میتواند ظرائف دولت و قدرت در منظومه اسلامی و مردمسالاری دینی را نشان دهد. با امانتپنداری دولت و قدرت و استخراج وجوه شباهتها بین امانت و امانتداری در امور مادی یا معنوی از یک سو و با قدرت و دولت و دولتمردان از سوی دیگر، سرشت قدرت و دولت در اسلام نشان داده میشود. امانتداری در وجه عام آن ارزش مطلق فرامکانی، فرازمانی و فرانسلی و اصل غیر قابل تعطیل و ...
متن کاملسیاست متعالیه و دولت هادی در اندیشة صدرالمتألهین
حکمت سیاسی متعالیه، مکتبی خدامحور است. در این مکتب، خداوند متعال، حضور جدی و اصلی در متن زندگی فردی و اجتماعی دارد. عناصر جدی هستی در این تفکر عبارتنداز: خدا، انسان و طبیعت. نظریة دولت هادی، برآمده از مکتبی غایتدار و هدفمحور است. در این تفکر، همة عناصر فکری و عملی به سوی خدا، قیامت و خیر و سعادت و تکامل انسان، تنظیم میشوند. «خیر»، چیزی است که انسان را به خدا برساند. هرکس به خدا نزدیکتر است،...
متن کاملسیاست متعالیه و دولت هادی در اندیشه صدرالمتألهین
حکمت سیاسی متعالیه، مکتبی خدامحور است. در این مکتب، خداوند متعال، حضور جدی و اصلی در متن زندگی فردی و اجتماعی دارد. عناصر جدی هستی در این تفکر عبارتنداز: خدا، انسان و طبیعت. نظریه دولت هادی، برآمده از مکتبی غایتدار و هدفمحور است. در این تفکر، همه عناصر فکری و عملی به سوی خدا، قیامت و خیر و سعادت و تکامل انسان، تنظیم میشوند. «خیر»، چیزی است که انسان را به خدا برساند. هرکس به خدا نزدیکتر است،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسیناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN
دوره 3
شماره سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79 2000
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023